Haasnoot Bruggen beschikt over uitgebreide expertise en praktijkervaring op het gebied van onderhoud bruggen.
We zijn al meer dan zestig jaar actief in zowel regulier als groot onderhoud en instandhouding van bruggen. Sinds de jaren tachtig is dit een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsactiviteiten geworden.
Daarnaast werken we dagelijks voor diverse gemeenten, waarbij we hun bruggenareaal beheren en zelfstandig jaarlijkse inspectierondes uitvoeren. Na deze rondes maken we rapportages of voegen we direct de nieuwste bevindingen toe aan een bestaand beheersysteem.
Waar wij ons onderscheiden als het gaat om onderhoud van bruggen.
- We hebben meer dan zestig jaar ervaring in het onderhouden van bruggen. Dit stelt ons in staat efficiënt te werken, zoals het combineren van verschillende taken.
- Onze technische expertise stelt ons in staat om bruggen te bouwen en snel zwakke punten te identificeren, evenals mogelijkheden voor herstel.
- We voeren niet alleen de werkzaamheden uit, we delen ook onze kennis met beheerders om gezamenlijk te leren. Praktijkervaring levert waardevolle inzichten op.
- We hebben een grondige kennis van de duurzaamheid van materialen. We gebruiken diverse softwarepakketten om bijvoorbeeld de MKI-score te berekenen.
- We houden altijd rekening met de omgeving. Al onze buitenteams zijn geïnstrueerd om met zo min mogelijk overlast te werken en respect voor de omgeving te tonen.
- Onze kostenramingen voor herstelwerkzaamheden zijn nauwkeurig.
Het onderhouden van bruggen is een plezierige taak door de werkelijke waarde.
Het onderhoud van bruggen levert vaak snel zichtbare resultaten op en biedt veel voldoening. We komen op prachtige locaties, doen waardevol werk en ontvangen veel waardering van bewoners. Met een circulaire visie is het instandhouden van bruggen een interessante uitdaging – en meestal een succesvolle. Tegelijkertijd beseffen we dat we in het verleden misschien te snel tot vervanging overgingen. Duurzaamheid kan soms een abstract concept zijn, en daarom is het onderhoud van bruggen een tastbaar voorbeeld van de werkelijke waarde ervan.
Samenwerking met beheerders van bruggen.
Voor beheerders fungeren we als gesprekspartners en extra hulp bij het uitvoeren van werkzaamheden. We voeren regelmatig overleg, bespreken nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van techniek, duurzaamheid en technologie, en stellen planningen op voor de korte en lange termijn. Uiteraard bekijken we vaak op locatie wat er moet gebeuren.
Wat verstaan we onder onderhoud bij vaste bruggen?
Wij hebben het hier vooral over onderhoud van de meerderheid van de bruggen, oftewel vast bruggen. Bij onderhoud maken we een onderscheid tussen: regulier onderhoud, groot onderhoud en instandhouding.
Sinds de circulaire bruggenbouw een speerpunt is geworden kijken steeds meer gemeente naar instandhoudingsmogelijkheden van een brug. Instandhouding is een de 8 belangrijkste circulaire overwegingen.
Overzicht van onze onderhoudsdiensten voor bruggen.
Regulier onderhoud
- Schoonspuiten brug.
- Herstel slijtlaag brugdek.
- Herstel schade hout en metaal.
- Antislip behandeling.
- Algehele check brug.
Groot onderhoud
- Inspectie hout, metaal, beton en composiet.
- Inspectierapport.
- Vervanging van brugdek.
- Vervanging leuningen.
- Liggers conserveren.
- Hinderplan schrijven.
- Herstelplan schrijven.
Instandhouding
- Inspectie met oog op levensduurverlenging.
- Coating metingen NACE gecertificeerd.
- Rapport met de mogelijkheden. (kansen en risico’s)
- Inspectie algehele conservering metaal.
- Ontwerp en tekenwerk voor de aanpassingen.
- Berekeningen.
- Hinderplan schrijven.
- Plan van Aanpak.
We beschikken over ervaren en gekwalificeerde specialisten voor alle onderhoudstaken.
Aantal bruggen in Nederland
Exacte getallen zijn er niet. Maar de beste schattingen geven aan dat er ruim 200.000 kunstwerken zijn in Nederland waarvan 85.000 bruggen en viaducten zijn. Als je het areaal aan bruggen bekijkt dan is onze schatting dat er ongeveer 75.000 vaste bruggen zijn, 8000 beweegbare bruggen en ruimt 3000 tunnels. Daarnaast telt Nederland ruim 80.000 duikers.
De verklaring waarom Nederland voor een grote vervangingsopgaaf staat voor bruggen.
In de periode tussen 1960 en 1980 is er een piek geweest in de realisatie van nieuwe bruggen. Dat verklaart dat nu we nu ruim zestig jaar later zoveel bruggen moeten onderhouden en vervangen. De kosten lopen in de tientallen miljarden op landelijk niveau. Het is lastig om exact de begroting voor bruggen apart te specifiëren.