Een van de meest gestelde vragen die wij als bruggenbouwer krijgen: wat kost een brug?
Zoals u zult begrijpen is deze vraag niet sluitend te beantwoorden. Het is net zo lastig als de vraag wat kost een huis? De totale kosten zijn van veel factoren afhankelijk. Wij begrijpen de vraag heel goed als u van plan bent een nieuwe brug te kopen. Daarom de richtprijzen per m2 brug zodat u tenminste een indicatie krijgt.
De kosten van een brug wordt globaal opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Ontwerp en voorbereiding
- Afmetingen (overspanning)
- Verkeersbelasting
- Materialisering
- Fundering
- Arbeid
- Logistiek (transport en bereikbaarheid)
Wij herhalen voor de zekerheid nog een keer: de hier genoemde richtprijzen moet u ook als indicatief beschouwen. De definitieve kosten kunnen wij snel inzichtelijk krijgen als wij u gesproken hebben om de wensen, eisen en ideeën te inventariseren.
Kosten van een functionele voet- en fietsbrug
Hier praten we over een brug die functioneel moet zijn en waar extra aandacht voor design onderschikt is. Dit zijn doorgaans eenvoudige constructies. Overigens kunnen functionele bruggen hele fraaie bruggen zijn, juist door de eenvoud.
De kosten per m2 voor dit soort bruggen liggen tussen de €800 en €1200 m2.
Kosten van een bruggen uit het middensegment
Hier is vaak sprake van een complexere fundering en verbijzondering van het ontwerp, meestal het ontwerp van de leuningen.
De kosten per m2 voor dit soort bruggen liggen tussen de €1200 en €2000 m2.
Kosten van complexere bruggen
Hier is vaak sprake van een complexere fundering en verbijzondering van het ontwerp en hele specifieke eisen en wensen.
De kosten per m2 voor dit soort bruggen liggen tussen de €2000 en €3000 m2.
Andere complexiteit
Niet opgenomen in dit overzicht zijn ophaalbruggen of bruggen die voorzien moeten worden van elektromechanische technieken en bediening, bediening op afstand of bruggen die hydraulisch aangedreven moeten worden. Hier is geen richtprijs voor op te gegeven vanwege het maatwerk en complexiteit. Bij dit soort bruggen hebben onderhoudskosten een grote impact op de totale kosten. Voor complexere brugconstructies geldt ook dat deze voorzien moeten worden van veiligheidsvoorzieningen zoals slagbomen en camera’s. Deze kosten worden doorgaans onderschat.
Totale kosten (lifecylce kosten)
De vermelde richtprijzen zijn de aanschafkosten. In de regel is het zo dat het toepassen van relatief goedkope materialen uiteindelijk resulteert in een brug die in aanschaf goedkoper is maar gedurende zijn levensduur juist duurder is. In de bruggenbouw geldt: hoe goedkoper de materialen hoe hoger de onderhoudskosten en beperkter de levensduur is. De lifecyclekosten zijn de kosten van een brug over de gehele levensduur van een brug, hierbij inbegrepen afschrijving, rente, onderhoud en vervanging.
Van goedkoopste optie naar duurdere optie in aanschaf:
- Hout; korte overspanning, licht belastbaar, meest circulair.
- Hybride (staal met hout of composiet), gemiddelde overspanning, gemiddeld belastbaar
- Beton, korte overspanning, zwaar belastbaar, dikke constructie, circulair
- Composiet (GVK) lange overspanning, gemiddeld belastbaar, dikke constructie, niet circulair
- Gesloten stalen constructie, langste overspanning, zwaar belastbaar, slanke constructie, circulair
- Als we kijken naar de lifecyclekosten, dan is de volgorde andersom; hout is relatief duur en een gesloten stalen constructie is relatief goedkoop.
Voor alle richtprijzen geldt dat de hieronder opgesomde onderdelen in het indicatieve bedrag zit.
Onderstaande geldt specifiek voor Haasnoot Bruggen.
- Eenvoudig ontwerp
- Tekenen en constructie berekenen
- Materiaal, hout, staal, beton of composiet
- Arbeid
- Grondwerk
- Fundering
- Conservering staal
- Brugdek voorzien van slijtlaag
- Voegovergangen en stootplaten
- Leuninghoogte 1 of 1,3 meter voor fietsers
- Transport
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw en gebaseerd op prijspeil november 2022.
Kleinere bruggen relatief duur
De kosten bij grotere constructies worden over meer m2 verdeeld en bij kleinere bruggen over minder m2. Daarmee zijn de kosten voor kleinere bruggen relatief hoog t.o.v. grotere bruggen.
Kosten besparen, begint bij de start.
Namelijk bij het idee en ontwerp ipv bij de kosten van een brug.
Ontwerpkosten en het ontwerp zijn alles bepalend voor de realisatiekosten.
U kunt zelf slimme stappen nemen om de kosten te beperken zonder afbreuk te doen aan het ontwerp of de kwaliteit van het beeld (ontwerp). Hieronder een aantal aanbevelingen.
- Maak het ontwerp samen met onze creatieve ingenieurs. Ontwerpkosten voor een kleine brug zijn in de markt al snel 20 tot 30%van de realisatiekosten. Wij rekenen ipv minimaal 20% maximaal 5% voor de ontwerpkosten.
- Als u met een architect werkt of deze wilt betrekken dan adviseren wij u om gezamenlijk met ons het ontwerp te maken. Wij werken dagelijks met (landschaps)architecten, kunstenaars en andere creatieve. Bovendien werken wij dagelijks voor dezelfde groep professionals waar wij ontwerpen, werktekeningen en berekeningen voor maken.
- Een ander belang van een goed ontwerp is dat wij u kunnen behoeden voor veel gemaakte ontwerpfouten op constructief niveau. Of u behoeden voor onnodig complexe constructies. Wij krijgen het nagenoeg altijd voor elkaar om het beoogde beeld te realiseren met slimme technische en creatieve oplossingen. Dat is het voordeel van 60 jaar bruggen ontwerpen en bouwen. Dit levert doorgaans een forse besparing op.
- Wij hebben honderden voorbeelden van ontwerpen waar wij de eigenaar van zijn. Het zou best kunnen dat een van de bestaande ontwerpen u aanspreekt, of een variant hiervan. Dan mag u, in overleg, ons ontwerp gebruiken voor uw brug, zonder zogenaamde licentie of andere onduidelijke kosten. Ook een goed voorbeeld van een flinke kostenbesparing.
- De kosten voor ontwerp en voorbereiding (bijvoorbeeld ook de kosten voor een aanbesteding) zijn dermate hoog aan het worden dat de werkelijke kosten totale kosten wel eens met een factor 2 tot soms wel 3 kunnen toenemen t.o.v. de bouwkosten. Dat is natuurlijk onwenselijk en soms gewoon op het absurde af. Wij doen er alles aan om juist deze kosten tot een minimum van enkele procenten te reduceren. Wij beloven u dat wij zaken niet onnodig ingewikkeld maken maar juist efficiënt met het budget of begrotingen zullen omgaan. Zodat u meer kunt doen voor hetzelfde budget.