Er zijn diverse typen bruggen, elk met hun eigen constructieprincipes en toepassingen. Hier is een overzicht van 25 voorkomende brugtypen:
Lees ook hoeveel bruggen Nederland heeft.
- Boogbrug: Boogbruggen hebben een gebogen structuur die de verticale krachten opvangt en deze omzet in horizontale krachten, die vervolgens worden overgebracht naar de steunpunten aan weerszijden van de brug. Dit type brug kan uit verschillende materialen bestaan, zoals beton, staal of natuursteen.
- Hangbrug: Hangbruggen bestaan uit een rijweg die aan kabels hangt, die op hun beurt zijn bevestigd aan grote, verticale steunpunten (meestal torens). De kabels verdelen het gewicht van de brug en de verkeersbelasting over de steunpunten. Hangbruggen zijn geschikt voor lange overspanningen en bieden veel flexibiliteit.
- Tuibrug: Dit type brug maakt gebruik van schuin geplaatste kabels die direct aan de rijweg zijn bevestigd en aan een enkele of meerdere torens. De kabels dragen de verticale belasting en verdelen deze over de toren(s). Tuibruggen zijn geschikt voor middellange tot lange overspanningen.
- Vlotbrug (pontonbrug): Vlotbruggen zijn drijvende bruggen die op pontons of vlotten rusten. Ze worden vaak tijdelijk ingezet voor militaire doeleinden of bij evenementen. Vlotbruggen zijn flexibel inzetbaar, maar kunnen beperkt worden door stroming en golfslag.
- Ophaalbrug: Ophaalbruggen zijn beweegbare bruggen waarbij een deel van de rijweg verticaal omhoog kan worden getrokken om scheepvaartverkeer door te laten. Dit gebeurt met behulp van contragewichten en kabels. Ophaalbruggen worden vaak gebruikt in stedelijke gebieden met veel waterwegen.
- Schuifbrug (schuifdeelbrug): Dit type beweegbare brug heeft een horizontaal bewegend brugdek dat opzij kan schuiven om ruimte te maken voor het scheepvaartverkeer. De brug wordt meestal ondersteund door een combinatie van rails en wielen en wordt aangedreven door een mechanisch of hydraulisch systeem.
- Basculebrug (hefdeelbrug): Basculebruggen zijn beweegbare bruggen die draaien rond een horizontale as. Het brugdek kan omhoog worden geklapt om ruimte te maken voor scheepvaartverkeer. Basculebruggen hebben een contragewicht aan de andere zijde van de draaias om het opheffen en neerlaten van het brugdek te vergemakkelijken.
- Hefbrug: Een hefbrug is een beweegbare brug waarbij het brugdek verticaal omhoog wordt getild door middel van kabels en contragewichten. De hefbrug heeft torens aan beide zijden van de overspanning, waaraan de kabels zijn bevestigd. Hefbruggen worden vaak gebruikt in gebieden met intensieve scheepvaart.
- Zwevende brug (kabelbrug): Zwevende bruggen zijn hangbruggen met een speciale constructie waarbij de brug wordt ondersteund door kabels die parallel lopen aan de rijweg en zijn verankerd in de grond aan beide zijden van de overspanning. Dit type brug wordt soms gebruikt in bergachtige gebieden of bij diepe ravijnen.
- Voetgangersbrug, vaste brug: Dit type brug is speciaal ontworpen voor voetgangers en fietsers en maakt gebruik van lichtere materialen en constructies dan bruggen voor voertuigen. Voetgangersbruggen kunnen verschillende ontwerpen en constructieprincipes hebben, afhankelijk van de locatie en de esthetische voorkeuren.
- Geodetische koepelbrug: Dit is een relatief zeldzaam type brug dat gebruikmaakt van een geodetische koepelconstructie. Dit ontwerp bestaat uit driehoekige elementen die samen een koepelvormige structuur vormen. De koepel verdeelt de krachten gelijkmatig over de constructie, waardoor een lichtgewicht maar sterke brug ontstaat.
- Spoorbrug: Spoorbruggen zijn speciaal ontworpen om spoorverkeer te ondersteunen. Ze kunnen verschillende constructieprincipes gebruiken, zoals balkbruggen, boogbruggen of hangbruggen, afhankelijk van de vereisten van de locatie en de overspanning. Spoorbruggen moeten bestand zijn tegen zware belastingen en trillingen veroorzaakt door treinen.
- Tuibrug met waaiervormige tuikabels: Dit type tuibrug maakt gebruik van meerdere schuin geplaatste kabels die vanuit één punt op de toren waaiervormig naar de rijweg lopen. Deze configuratie verdeelt de belasting gelijkmatig over de toren en zorgt voor extra stabiliteit.
- Getijdenbrug: Getijdenbruggen zijn ontworpen om rekening te houden met getijdenstromen en veranderende waterstanden. Ze kunnen worden uitgerust met drijvende pontons of verstelbare steunen om zich aan te passen aan het wisselende waterpeil.
- Drukboogbrug: Dit type boogbrug maakt gebruik van een boogconstructie die zich onder het brugdek bevindt, in plaats van erboven. De drukboog neemt de verticale krachten op en zet ze om in horizontale krachten, die worden overgedragen aan de steunpunten aan beide zijden van de brug.
- Vakwerkbrug: Vakwerkbruggen bestaan uit een structuur van driehoekige eenheden die zijn samengesteld uit rechte balken. De driehoekige configuratie zorgt voor een efficiënte verdeling van krachten en maakt het mogelijk om lichtgewicht materialen te gebruiken, zoals staal of hout. Vakwerkbruggen kunnen zowel voor voertuigen als voor spoorverkeer worden gebruikt.
- Dierenbrug (ecoduct): Dierenbruggen zijn speciaal ontworpen om dieren een veilige oversteekplaats te bieden over wegen of spoorlijnen. Ze kunnen bestaan uit aarden wallen, tunnels of speciale constructies met vegetatie en andere natuurlijke elementen om een habitat te creëren die geschikt is voor dieren.
- Aquaduct: Een aquaduct is een brugconstructie die ontworpen is om een kanaal of waterweg over een andere waterweg, weg of spoorlijn te dragen. Het is een combinatie van een brug en een aquaduct. Het brugdek is ontworpen om water vast te houden, waardoor boten over de constructie kunnen varen.
- Spankabelbrug: Spankabelbruggen zijn lichte en esthetische constructies die bestaan uit dunne kabels die aan één of beide zijden van de brug aan een enkele steunpilaar zijn bevestigd. De kabels ondersteunen het brugdek en verdelen de belasting over de steunpilaar. Dit type brug wordt vaak gebruikt voor voetgangersbruggen of lichte verkeersbruggen.
- Pontbrug: Een pontbrug is een type beweegbare brug waarbij een ponton wordt gebruikt om het brugdek omhoog of omlaag te bewegen, waardoor ruimte ontstaat voor scheepvaartverkeer. Dit gebeurt meestal met behulp van een hydraulisch of kabelsysteem.
- Netwerkboogbrug: Een netwerkboogbrug is een type boogbrug met diagonale kabels die een netwerk vormen tussen de boog en het brugdek. Dit ontwerp verdeelt de belasting gelijkmatig en vermindert de benodigde stijfheid van de boog, waardoor lichtere materialen kunnen worden gebruikt.
- Scharnierbrug: Scharnierbruggen zijn beweegbare bruggen die bestaan uit meerdere segmenten die met scharnieren aan elkaar zijn bevestigd. De brug kan worden geopend door de segmenten te draaien rond de scharnieren, waardoor ruimte ontstaat voor het scheepvaartverkeer. Dit type brug wordt vaak gebruikt in stedelijke gebieden met beperkte ruimte.
- Buisbrug: Buisbruggen zijn bruggen die bestaan uit een gesloten buisvormige structuur. Deze constructie zorgt voor een hoge stijfheid en sterkte, waardoor het mogelijk is om grote overspanningen te overbruggen. Buisbruggen kunnen worden gebruikt voor zowel voertuigen als spoorverkeer en zijn vaak gemaakt van staal of beton.
- Stressed ribbon bridge (gespannen lintbrug): Dit type brug maakt gebruik van dunne, gespannen stalen linten die als dragende elementen fungeren. De linten zijn verankerd aan de steunpunten aan beide zijden van de overspanning en ondersteunen een lichtgewicht brugdek. Gespannen lintbruggen worden voornamelijk gebruikt voor voetgangersbruggen en fietsbruggen vanwege hun lichte en esthetische constructie.
- Verkeersbrug, meestal een vaste brug:: Verkeersbruggen zijn ontworpen om wegverkeer, zoals auto’s, vrachtwagens en bussen, te ondersteunen. Ze kunnen verschillende constructieprincipes hebben, zoals balkbruggen, boogbruggen of hangbruggen, afhankelijk van de locatie en overspanning.