In opdracht van gemeente Best hebben wij een nieuwe brug over het Wilhelminakanaal te Best ontworpen en gerealiseerd. Haasnoot Bruggen B.V. is binnen dit project verantwoordelijk geweest voor het esthetisch en technisch ontwerp, de volledige engineering, vergunningen, afstemmingen met de ROK (Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken van RWS en de realisatie van de brug, inclusief uitvoering op locatie.
De gehele constructie is berekend op de intensieve belastingen van de vaarweg door groot vaarverkeer dat gebruik maakt van het Wilhelminakanaal.
Het eindresultaat van dit project is een stalen vakwerkbrug van ca. 130 m lang en 5,5 m nuttige breedte met een composiet (GVK) dek. Aan beide zijde van de watergang zijn achter de bestaande stalen damwanden ondergrondse remmingswerken gerealiseerd. Opvallend aan het ontwerp is dat de verplichte aanvaarbeveiliging volledig geïntegreerd is in het talud en ‘onzichtbaar’ is gemaakt om verstoringen van de zichtlijnen te elimineren.
Om de aansluiting met de fietsvoetpaden te realiseren in combinatie met de steile helling van het talud is gekozen voor gewapende grond waarop de aanbruggen landen. Met de nieuwe brug is de verbinding tussen de Terraweg en de NCB-weg in de gemeente Best hersteld.
De brug is volledig CO2 neutraal geproduceerd door Haasnoot Bruggen BV.