+ een advies
Hoewel de verschillen subtiel kunnen lijken, bestaan er toch onderscheidende kenmerken tussen een voetgangersbrug en een fietsbrug.
Voetgangersbrug: Zoals de naam al doet vermoeden, is een voetgangersbrug bedoeld voor voetgangers. Het ontwerp is doorgaans smaller en korter dan dat van een fietsbrug en heeft standaard een minimale leuninghoogte van minimaal 100 cm hoog. Een voetgangersbrug is primair bedoeld voor voetgangers, maar in de praktijk maken fietsers er ook vaak gebruik van.
Fietsbrug: Een fietsbrug, aan de andere kant, is speciaal ontworpen om fietsverkeer te accommoderen. Deze bruggen zijn vaak breder en langer. Per 1 juli 2021 trad er een nieuwe eis in werking voor de hoogte van leuningen op fietsbruggen. Deze eis houdt in dat bij nieuwe constructies waar fietsers overheen rijden, zoals bruggen of viaducten, de leuning minimaal 130 cm hoog moet zijn in plaats van 100 cm. Hierdoor zijn de verschillen als snel waar te nemen.
In Nederland worden fietsbruggen doorgaans met een grotere breedte geconstrueerd dan voetgangersbruggen. Met name de recent gebouwde fietsbruggen hebben een minimale breedte van 140 cm, en als er sprake is van tweerichtingsverkeer voor fietsers, is de minimale breedte zelfs 240 cm. Dit is in overeenstemming met het advies van CROW. Een ander onderscheidend aspect is dat fietsbruggen vaak zo zijn ontworpen dat ze ook toegankelijk zijn voor dienstvoertuigen voor onderhoud. Daarom zijn deze bruggen over het algemeen sterker gebouwd dan bruggen die uitsluitend voor voetgangers bedoeld zijn.
Om ongewenst verkeer te voorkomen, plaatsen gemeenten vaak een fietspaaltje voor de brug. Dit kan echter problemen veroorzaken. De meeste brug-gerelateerde ongevallen worden namelijk veroorzaakt door deze fietspaaltjes, terwijl verwondingen direct gerelateerd aan de brug zelf zeldzaam zijn. Daarom adviseren wij om bij bredere bruggen, die zowel door voetgangers als fietsers worden gebruikt, te kiezen voor een robuustere constructie. De extra kosten voor deze sterkere constructie zijn relatief laag en het voorkomt verwondingen door fietspaaltjes, terwijl het ook de brug toekomstbestendig maakt.
Beide type bruggen kunnen gemaakt worden van hout, staal, composiet of beton. Meestal is het combinatie van meerdere soorten materialen.
Onderwerpen die relatie hebben met dit artikel:
Lees alles over het beruchte fietspaaltje.