Voortaan kunnen fietspaaltjes vóór of op de brug achterwege worden gelaten.
Fietspaaltjes veroorzaken jaarlijks honderden ongevallen onder fietsers. Hoewel er de afgelopen jaren talrijke overbodige paaltjes zijn verwijderd, leiden ze nog steeds tot meer ongelukken dan dat ze nut bieden op de drukke fietspaden, aldus Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond.
Haasnoot Bruggen deelt de visie van de Fietsersbond. Dat is niet verwonderlijk, aangezien er binnen Haasnoot Bruggen opmerkelijk veel recreatieve fietsers zijn die in het weekend eropuit trekken om te genieten van het uitgebreide fietspadennetwerk door het land. Bovendien zijn er medewerkers die dagelijks de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer. Mede door de inspanningen van de Fietsersbond worden fietspaden steeds beter en veiliger.
Tijdens het ontwerp- en realisatieproces van oudere bruggen is er vaak onvoldoende rekening gehouden met de toename van het verkeer en het gebruik van dienstvoertuigen. De hogere kosten die gepaard gingen met het geschikt maken van deze bruggen voor dergelijke belastingen waren destijds een doorslaggevende factor. Daarom werd er als alternatief gekozen voor afzettingen met zogenaamde fietspaaltjes, die dan weer vooral bedoeld waren om dienstvoertuigen en onbedoeld autoverkeer te weren.
Oplossing tegen fietspaaltje bruggen, in een keer goed.
Haasnoot Bruggen heeft een brugsysteem ontwikkeld en het productieproces steeds geoptimaliseerd, onder andere door het gebruik van lasrobots. Hierdoor zijn de productiekosten aanzienlijk gereduceerd. De productiekosten zijn zo efficiënt geworden dat Haasnoot Bruggen een brugsysteem kan bieden dat geschikt is om een bestaande brug te vervangen die meteen bestand is tegen zwaardere belastingen:
- Een standaard dienstvoertuig met een totaalgewicht van 5 ton. Of, indien gewenst een nog zwaarder dienstvoertuig.
- Een zéér incidentele belasting door een onbedoeld aanwezig voertuig van 12 ton. Verdeeld over één as van 8 ton en één as van 4 ton.
Hierdoor kunnen fietspaaltjes vóór of op de brug achterwege blijven. De constructie is uiterst efficiënt, waardoor de aanschafkosten nauwelijks hoger zijn en de levenscycluskosten zelfs lager uitvallen dan die van een reguliere voet- en fietsbrug. Hiermee bieden wij de gemeenten in Nederland een oplossing om bruggen te plaatsen zonder extra kosten, die een hogere belasting aankunnen. Dit brugsysteem is onderhoudsarm en heeft een levensduur van meer dan 100 jaar. Daarnaast wordt de productie van deze bruggen, zoals alle bruggen die wij produceren, volledig CO2-neutraal geproduceerd met behulp van zonne-energie.
Neem contact op met Haasnoot Bruggen als u meer wilt weten over deze oplossing.
Andere informatie rondom fietspaaltjes
In het handboek ‘Ontwerpwijzer Fietsverkeer’ staat duidelijk dat paaltjes een noodmaatregel zijn. Alleen als ze dringend noodzakelijk zijn en het fietspad anders in gebruik raakt als parkeerplaats of rijbaan. In het handboek staan eisen die aan paaltjes worden gesteld; goed zichtbaar (goed verlicht) en haaks op de rijrichting.
Op de website van de Fietsersbond staan nog aanvullende interessante cijfers ‘Fietsen in cijfers’