Voetgangersbrug over spoor te Diemen

In opdracht van de gemeente Diemen en het Gemeentelijk Vervoersbedrijf van de gemeente Amsterdam (GVB) is de voetgangersbrug tussen metrostation Verrijn Stuart en het gelijknamige bedrijventerrein vervangen. De huidige brug was door vergaande corrosie aan vervanging toe. De nieuwe brug heeft een grotere lengte dan de oude constructie in verband met uitbreiding van het spooremplacement. De nieuwe brugconstructie overspand nu elf sporen van het metro-areaal. Uit het oogpunt van veiligheid is de brug uitgevoerd als een gesloten corridor zodat gebruikers niet in contact kunnen komen met de bovenleidingen van de metrobaan. De wanden van de corridor zijn transparant uitgevoerd door gebruik te maken van geperforeerde platen zodat deze samen met de verlichting die aangebracht is zal voorkomen dat men het gevoel krijgt door een tunnel te lopen. Ook dit aspect verhoogt het algemene gevoel van veiligheid. Aan het begin en einde van de brug zijn trapconstructies aangebracht. De traptreden zijn voorzien van fietsgoten.

Het compleet vervangen van de bestaande brug en trappen en leveren en aanbrengen van de nieuwe constructie is uitgevoerd in een extreem korte doorlooptijd. Aanvang van de werkzaamheden was vrijdagmiddag 23 maart om 16:00 uur. De nieuwe brug was zaterdag 24 maart om 16:00 gereed. Al-met-al zijn alle werkzaamheden uitgevoerd binnen 24 uur. Door de minutieuze voorbereiding van de werkzaamheden en de vlekkeloos verlopen uitvoering was er daardoor slechts een minimale verstoring van de exploitatie van de metro.

De draagstructuur van de brug en trappen is geheel in staal uitgevoerd. Het brugdek en de traptreden zijn gerealiseerd met Fiberline HD planken.

 

Kenmerken van de brug:
Lengte brug inclusief trappen: 113,15 m
Breedte: 2,33 m
Bouwjaar: 2012
Materiaal funderingen: Staal en beton
Materiaal constructie: Staal
Materiaal brugdek en traptreden: Fiberline© HD planken

Andere berichten

Volgend bericht

Aanbevolen

Veel gelezen berichten